Om katamaraner

Katamaran eller enskrovsbåt?

De senaste åren har intresset för Cruising-katamaraner ökat markant i Skandinavien. Intresset för denna båttyp har gått från att ha varit i det närmaste noll, till att locka stora besökarskaror på mässorna. Båttypen kombinerar många av segelbåtens bästa egenskaper med motorbåtens, fria ytor och stora rymd. Förutom detta finns flera spännande aspekter avseende miljö, framdrivning, sjösäkerhet mm.

Moderna segelbåtar byggs allt oftare med stora ljusinsläpp och så kallad däcksalong. Däcksalongen blir dock på grund av gångborden trång och den stjäl utrymmet i den bredaste delen av skrovet. I varmare vatten ökar antalet cruising-katamaraner starkt. En båttyp med stor ljus salong som saknar de nackdelar som däcksalongen medför hos en enskrovsbåt.

Vi fick på allvar upp ögonen för båttypen under långfärds segling med familjen. Vi träffade ett stort antal besättningar och slogs av att katamaran-seglare var mer tillfreds med livet ombord än alla övriga. Det väckte vår nyfikenhet och vi började föra anteckningar om vad man tyckte var bra respektive dåligt med sina båtar. Vi intervjuade ett tjugotal besättningar och här nedan följer ett kort sammandrag av vad vi kom fram till.

Enskrovsbåten:

Breda sängar ser inbjudande ut men fungerar dåligt när det kränger eller rullar. Krängning och rullning är även huvudorsak till illamående. Det kan därför vara svårt och ibland farligt att röra sig nere i båten och uppe på däck. Göromål nere i båten kan vara olustiga och besättningen blir snabbt utmattad i hårt väder. Passagen mellan sittbrunn och salong är brant och svår.

Nere i båten är det förhållandevis trångt och mörkt, sikten ut är starkt begränsad och kontakt med däck saknas. Den enda plats utomhus som är anpassad att vara på är den förhållandevis trånga sittbrunnen. Ytorna på däck inte bara lutar utan är också belamrade med knapar, tampar, skenor, block och vinschar.  Den tunga och djupa kölen gör båten trög och är begränsande i naturhamnar och längs långgrunda stränder. På land och i tidvattenområden krävs dessutom stöttning för att förhindra att båten välter.

Katamaranen: Dubbelsängar fungerar lika bra under segel som i hamn. Krängning och rullning är minimal (<5 grader). Matlagningen är okomplicerad och måltider kan avnjutas utan spill eller avancerade balansakter. Sittbrunn och salong ligger i samma nivå och passagen är ljus och rymlig. Från salongen har man direkt kontakt med däck och allt som sker på vattnet omkring båten. Hytterna är placerade avskilt från varandra i båtens ändskepp. Däcket är stort och fritt från knapar, tampar, skenor, block och vinschar. Dessa är ofta uppdragna på taket och skapar gott om utrymme för umgänge även under segel. Båten är mycket grundgående vilket ger oanade möjligheter i naturhamnar och längs långgrunda stränder.

En katamaran ligger betydligt bättre till ankars. Med sin stora bredd rullar hon inte i sjögång, eller av svall från passerande båtar. Att bo ombord upplevs enkelt och okomplicerat. Bredden gör att sittbrunnen kan liknas vid en altan eller uterum. Gångborden är breda och nivåskilnaderna små. Den stora däcksytan inbjuder till samvaro och lata dagar i solen.

Katamaranen har flera vattentäta skott i varje skrov. Maskinrummen är helt avskilda från boendeutrymmena. Detta gör att diesel eller avgaslukt aldrig är ett problem. Säkerhetsmässigt är det en ännu större fördel. Automatiska släcksystem är enkla att installera. Seglarens mardröm, att bälgen till S-drevet går sönder och snabbt vattenfyller hela båten blir helt odramatisk. Spricker en bälg händer inget mer än att det står ca 30 cm vatten under motorn. Då kölarna inte har till uppgift att hålla masten uppåt kan dessa ”offras” vid en kraftig grundstötning utan att skrovet tar någon skada.

Många är tveksamma och lever i tron att cruising katamaraner välter i hårt väder. Cruising katamaraner välter inte! Man har genom att använda sig av korta grundgående stubbkölar, byggt bort den risken. I utbyte har man tappat lite av höjtagningsförmågan, men det kompenseras med högre fart.

En cruising katamaran är generellt snabbare än sin enskrovskusin och har större möjligheter att segla bort från dåligt väder. Man kan säga att fart ger ytterligare säkerhet. Skulle man trots allt bli överaskad av riktigt hårt väder på öppet hav, tar man ner seglen, sjösätter drivankaret i aktern och stänger alla luckor. Drivankaret gör att båten styr med vind och sjö, utan att surfa, broacha eller tippa. Nu får man lungt vänta tills stormen dragit förbi.

En katamaran har normalt två motorer. Det innebär att ett motorhaveri inte är kritiskt, samt att man alltid har tillgång till el. laddning, mm. En motor i varje skrov ger en överlägsen manöverförmåga i trånga hamnar och eliminerar behovet av bogpropeller. Vanligt är att man kör en motor i taget för att spara bränsle. Den assymetriska motorkraften påverkar inte katamaranens kursstabilitet nämnvärt.

//Ralf Zander

 

Vi vill avsluta med att citera och tacka Rune Söderlund för nedanstående sammanfattning…

Moderna segelbåtar är idag otroligt säkra. De är välbyggda. Navigationsutrustningen är lika bra som trafikflygets multimiljonanläggningar, autopiloter, mm gör att segling idag är en förhållandevis säker sysselsättning. Av den anledningen finns det heller inte mycket ”macho” kvar. Att i regn o rusk stått till rors en hel natt, levt på kall mat och gått på väggarna en vecka, generar inte längre en tillfredställelse att klarat av något speciellt, möjligen en begynnade avsmak för segling och kanske en kraftig förkylning.

Katamaranens fördelar att bo ombord på stora öppna ytor i kombination med satellite trackers, telefon o internet tillgängligt dygnet runt, gör att båttypen passar perfekt till seglande boende där i många fall arbetet kan skötas ombord.

Katamaranen kommer starkt i alla världsdelar. Bara i Sverige har försäljningen ökat från noll till 20-30 talet sålda och flera är på väg. Faktum är att c:a 50% av alla som går över till katamaran är motorbåtsfolk, medan en annan stor grupp är gamla beckbyxor som vill fortsätta segla trots att leder och ryggar protesterar. I USA ökar katamaranförsäljningen med c.a 20% per år och är det överlägset snabbast ökande segment inom yachtingsporten.

Andrahandsvärdet är också skyhögt och i många fall är en begagnad katamaran dyrare än ursprungliga nypriset. Att i dagens ekologiska tänkande, acceptera en bränsleförbrukning på c:a 5 liter/distans är svårt. Detta gör också att en investering i en större motorbåt är rena ryska rouletten med investerat kapital. Om vi får en höjning av bränslepriser med 25-50% vilket idag är fullt möjligt, så hamnar våra stora motoryachts som närmaste grannar med Wasavarvet och andra utrangerade skepp.

Avslutningsvis så gäller det faktum att har man en gång provseglat en katamaran, så har man mycket svårt att gå över till enskrovare igen. För att ytterligare strö salt i såren så kommer automatiskt många skeptiker att ansluta sig till katamranens fans. När man med nyinköpta Kevlar/Mylar segel, supertrimmad båt o besättning blir omseglad med 5 knops skillnad av en cruising cat där gästerna i salongen just avslutat förrätten och årgångsvinet i kristallglas, jaa då är fan lös…

Men han har ju glömt en sak, säger den borne katthataren. Detta är hans sista trumfkort, Det är svårt att hitta gästhamnsplats, svårt med hemmahamn och förvaring av båten. Joo förvisso. Jag ringde en hamn i centrala Stockholm häromdagen och frågade om sommarplats för en 60 fots katamaran. 18 meter lång och 9 meter bred. – Ojj svarade man, vi får visst ta bort en bom då…

Allt ordar sig med lite god vilja….

Skrivet av:

Rune Söderlund

Annonser
Comments
2 Responses to “Om katamaraner”
  1. Gerhard Elbert skriver:

    En dag ska sådan skapelse bli vår och då är vår dröm uppfylld.
    Jag längtar efter att få vara en del av skaran världsmedborgare.
    Varför ska en bostad ligga på fast mark? Är grannarna dryga går det ju inte att flytta från dem!
    Med egen båt är det ju bara att ta sig därifrån till bättre och trevligare sällskap och boendet är ju med hela vägen 🙂

  2. Rolf Dahlberg skriver:

    Kommentarer överflödiga. Tillhör själv det sakta ökande antalet cruisingkatamaranägare (Prout 50 Quasar). Efter 20-25 års enskrovbåtägare och de senaste 4 åren katamaranägare finns det bara en kommentar…Aldrig tillbaka, bara framåt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

  • Adress

    Northern Multihulls
    Björnhuvudsvägen 32
    SE-47531 Öckerö
    Sweden

  • E-mail & telefon

    ralf@northernyachts.se
    0736 - 64 82 62

%d bloggare gillar detta: