Nordiskt koncept

Nordiskt Katamaran Koncept

De senaste åren har intresset för Cruising katamaraner ökat markant i Skandinavien. Intresset för denna båttyp har gått från att ha varit i det närmaste noll, till att locka stora besökarskaror på mässorna. Båttypen kombinerar många av segelbåtens bästa egenskaper med motorbåtens, fria ytor och stora rymd.

Förutom detta finns flera spännande aspekter avseende miljö, framdrivning, sjösäkerhet mm. Vi bedömer det som rätt tidpunkt att fånga upp detta intresse och sjösätta en Skandinavisk konkurrent på marknaden.

Vi är initiativtagare till framtagandet av en konceptkatamaran (43ft) anpassad för nordiska vatten (The Nordic Catamaran Concept). Projektet har arbetats fram under tre år med ett omfattande intervjumaterial som grund.

Ett tiotal nyproducerade modeller från hela världen har studerats, för och nackdelar vägts in och anpassats till nordiska förhållanden. Därutöver har flera unika och innovativa lösningar har arbetats in i konceptbåten.

Utmärkande för konceptbåten, är dispositionen och utnyttjandet av tillgänliga ytor. Salongen har dragits fram en meter framför masten och genom att arbeta med skjutbara glaspartier kan sittbrunnen enkelt helt stängas till. Sittbrunnen blir då en integrerad del av salongen som sammantaget ger en mer än dubbelt så stor däcksalong jämfört med motsvarande konkurrenter. Den främre sittbrunnen dubblerar som utomhusbad och värms upp av solcellerna alternativt av dieselgeneratorn.

Båten är fylld med innovativ och miljövänlig teknik som både förlänger båtsäsongen och främjar en hållbar utveckling. De lättdrivna skroven är idealiska för hybridteknink men båten kan även levereras med dieselmotorer.

Konceptet har presenterats för Business Region Göteborg (BRG), ALMI och Svenskt Marintekniskt Forum, med positiva förhandsbesked från samtliga.

Västra Götalandsregionen delfinansierar projektet med bl.a EU-pengar. Levin Design har visualiserat konceptbåten och resultatet av det arbetet ligger till grund för den kommande satsningen.

Najadvarvet som visat stort intresse för konceptet, har på grund av konkursen inte kunnat fortsätta utvecklingen.

Vi har nu lokaliserat en ny partner för fortsatt utveckling och produktion Maverick Yachts. http://www.maverickyachts.co.za 

Maverick bygger med hög kvalitet och har erfarenhet av såväl konstruktion som produktion av moderna katamaraner i rätt storlek.

Ett aktiebolag är under bildande och vi arbetar för närvarande med att ta fram ett mer komplett underlag. Detta i syfte att marknadsföra projektet och knyta till oss kapital. Avsikten är att teckna (LOI) med ett antal intresserade köpare, innan båten sätts i produktion. 

Vi välkomnar även intresserade investerare att ta kontakt med oss för en mer detaljerad genomgång.

Med anledning av den sekretess som är förknippad med projektet har vi ingen möjlighet att i nuläget lägga upp all information här på hemsidan. 

Ytterligare bilder finner ni i bildspelet längst ner på sidan

Varmt välkomna att höra av er för en mer detaljerad presentation av projektet.

Här nedan följer ett smakprov av projektet.

En möjligheternas plattform, anpassad för såväl avslappnade dagsturer som för obegränsad långfärdssegling.

Utmärkande för konceptbåten, är dispositionen och utnyttjandet av tillgänliga ytor. Salongen har dragits fram en meter framför masten och genom att arbeta med skjutbara glaspartier kan sittbrunnen enkelt helt stängas till. Sittbrunnen blir då en integrerad del av salongen som sammantaget ger en mer än dubbelt så stor däcksalong jämfört med motsvarande konkurrenter.

Den främre sittbrunnen dubblerar som utomhusbad och värms upp av solcellerna alternativt av dieselgeneratorn. Här kan man njuta av varma bad i skärgården oavsett årstid. En unik fällbar badplattform ger båten segmentets mest flexibla och rymliga badbrygga. Här kan hela familjen njuta av lek och bad tillsammans och här kan även jollen smidigt förtöjas.

Båten är försedd med dubbla styrplatser. Från den invändiga styrplatsen kan båten bekvämt framföras i alla väder. De självslående seglen gör att båten även kan seglas inifrån. Uppe på flybridge finns gått om plats för alla. Styrplatsen har plats för tre till fyra personer och akter om den en sittplats för upp till åtta.

Elektriska reversibla vinschar (Harken/Seldén) gör att båten kan seglas torrt och bekvämt från den inre styrplatsen. Kameror hjälper till att hålla uppsikt på seglen och med en enkel mjukvara kan en auto-skot funktion göra att när kursen ändras skotas seglen automatiskt efter den nya vindvinkeln.

Inredningen kommer att genomsyras av svensk båtbyggartradition med genomgående hög kvalité och exklusiva materialval.

Planlösningen är öppen och funktionell. Det stora barköket ligger centralt i salongen, ett trappsteg upp sitter man skönt i låga soffor med fri sikt i alla riktningar. För den som vill njuta av en god bok i skuggan finns en rymlig dagbädd under den fasta biminin. Under biminin finns även matbordet där man sitter bekvämt upp till åtta personer. Vid sämre väderlek låter man de stora glaspartierna stänga ute regn och blåst medan man bekvämt kan fortsätta att njuta av utsikten. 

Båten är fylld med innovativ och miljövänlig teknik som både förlänger båtsäsongen och främjar en hållbar utveckling. De lättdrivna skroven är idealiska för hybridteknink men båten kan även levereras med dieselmotorer. Vi har ett pågående samarbete med STEYR motors där vi tittar närmare på att använda deras hypermoderna, MO32 el-hybridmotor. http://www.steyr-motors.com/

På grund av sekretess kopplad till projektet har vi ingen möjlighet att släppa fler bilder här på hemsidan. För en mer detaljerad presentation av projektet, kontakta: ralf@northernyachts.se

Detta bildspel kräver JavaScript.

Northern Multihulls

Ralf Zander

Direct: + 46 (0) 736 64 82 62

e-mail: ralf@northernyachts.se

Comments
11 Responses to “Nordiskt koncept”
  1. Johanna Graf skriver:

    Hej
    Jag tycker den ser rätt optimal ut för de behov jag och min sambo har, men skulle vilja veta mer. Är den bara på idéstadiet, eller kommer man kunna tita på den live inom en snar framtid? Vi planerar köp av en katamaran våren 2012.

    • Hej Johanna!
      Konceptbåten är baserad på ett omfattande intervjumaterial inhämtat från besättningar med lång erfarenhet av cruisingkatamaraner. Vi har fått ett positivt förhandsbesked om produktion från ett av västkustens mest välrenommerade varv.

      Det har varit stort intresse runt båten och vi har flera tänkbara spekulanter. För att båten skall bli verklighet krävs att några av dessa är beredda att teckna LOI (Letter of intent) om beställning. Sker detta går varvet in som majoritetsägare och sätter båten i produktion.

      Vi är i begrepp om att ta fram en modell i skala 1:10 för att på så sätt ge intresserade kunder ett mer konkret underlag att ta ställning till. Under fliken Nordiskt koncept finns fler bilder och en mer ingående beskrivning.

      Vill ni få en detaljerad beskrivning av båten bokar vi gärna in er, då finns även möjlighet att få information från varvet om produktionstider, utrustningsalternativ mm.

      Med vänliga hälsningar,

      Ralf Zander

  2. Jan Brandberg skriver:

    Hej,
    Har precis sålt en 42 fots Crusing Katamaran och kommer att köpa en ny de närmsta åren.
    Jag skulle gärna vilja ha mer information om längd, bredd, segelyta, hybriddrift, prisbild. Är mycket intresserad att gå med i projektet. Har seglat i Svenska och Danska hamnar och insett vad som behövs…

    Hälsningar

    Jan

    • Hej Jan!

      Projektet tar snabbt form och du är välkommen att besöka oss för mer information. Vi planerar att i september månad anordna ett antal informationsträffar tillsammans med representanter för varvet.

      Där finns möjlighet att få svar på mer detaljerade frågor om exempelvis produktionstider och utrustningsalternativ.

      Båtens mått, Längd: 13,0m. Bredd: 7,50. Djup: 1,25. Masthöjd: 20m. Segelyta: 115m2. Vikt ca: 10.000kg. Bränsle: 700l, Vatten: 700l.

      Leverantör av hybrid motorerna är ännu inte beslutat men det lutar åt ett liknande koncept som används i Greenline 33.

      Med vänliga hälsningar,

      Ralf Zander

  3. Blir denne båten også tilpasset nord norske forhold. For eksempel forholdene som er her jeg bor i Norge på 68 grader nord (Harstad)? Her er sesongen kort, 2 maks 3 månder. Hvordan blir denne båten å bruke i kuldegrader? Vil feks. seilene kunne betjenes inne fra salongen? Vil det for eksempel være muli å ta en seiltur i ferien i romjulen (slutten av desember) uten at man trenger å fryse fingrene av seg på kalde frosene tau? Blir det også oppvarming ombord som gjør at det også er trivelig der når det er -10 C ute på dekk?

    • Hei Tore.
      Båten är designad för att förlänga säsongen i vårt Skandinaviska klimat. Skrov och överbyggnad byggs i isolerande sandwichmaterial och värmesystemet dimensioneras så att det även vid minus 10 är behagligt varmt inombords.

      Vad det gäller manövrering av segel från den inre styrplatsen följer vi teknikutvecklingen med stort intresse. Seldén har i år kommit ut med reversibla vinschar vilket är en förutsättning för att detta skall vara möjligt. Dessa finns ännu bara i manuellt utförande vilket inte löser problemet. Med elektriska reversibla vinschar och riggkamera skulle det vara fullt möjligt att sköta även segel från den inre styrplatsen.

      Hälsningar,

      //Ralf

  4. Geir Bjerkestrand skriver:

    Meget interessant. Seiler no en Lipari 41 katamaran og vurderer å bytte i 2013 til litt større… No har vi kommet langt ut i 2012, hvordan er framtidsutsiktene for denne katamaranen..?

    • Hej Geir.
      Vi planerade att bygga båten i samarbete med Najad varvet. Najad har haft ekonomiska bekymmer och lämnade hösten 2011 in om konkurs. Vi söker aktivt efter en ny partner och följer nu ett par intressanta spår. Vi räknar med att som tidigast kunna visa upp första båten hösten 2013. Vi har under tiden kommit en bit på väg med motoralternativen och STEYR MO32 är den motorlösning som skulle klara samtliga krav och målsättningar för konceptbåten.

      Hälsningar, Ralf

  5. Vil denne båten også bli levert som hybrid? Når jeg sier hybrid så tenker jeg i tillegg til seil feks. elektrisk framdrift, diselaggregat, solcellepanel, vindaggregat og strømaggregat (propellsom senkes ned i vannet og som driver en dynamo), for som hybrid vil det være mulig å gå det meste av sesongen uten å forurense noe, når bateriet feks. kan lades med landstrøm når man ligger ved kai.

Lämna ett svar till northernmultihulls Avbryt svar

  • Adress

    Northern Multihulls
    Björnhuvudsvägen 32
    SE-47531 Öckerö
    Sweden

  • E-mail & telefon

    ralf@northernyachts.se
    0736 - 64 82 62